Alex Valiente_02Fa uns mesos, coincidint amb la Setmana de la Mobilitat que se celebra a tota Europa al mes de setembre, es publicaven dades que, si més no, són premonitòries del present dels usuaris de transport públic.

Aquestes dades mostraven una forta disminució dels usuaris de transport públic en un any. Parlava de 10 milions de viatges menys en comparació amb les dades de setembre de 2012. Al principi poden sorprendre, doncs 10 milions de viatges són molts milions! Però hi ha molts factors que influeix en aquesta disminució.

Naturalment un dels factors que marca aquesta tendència son les xifres d’atur, factor que repercuteix directament en què hi hagi menys usuaris que utilitzen el transport públic. Però el que produeix la disminució de viatgers, bàsicament, és el gran augment del preu d’aquest transport en els anys de governs de CiU a la Generalitat i a l’Ajuntament de Barcelona, l’ens municipal amb més pes dins de l’ATM.

El bitllet senzill integrat ha passat a apujar-se, en aquests anys, més d’un euro en una única zona i el transport públic ha augmentat en global més d’un 40%. Tenint en compte aquestes dades, ens sobta que la gent hagi deixat d’utilitzar el transport públic?

Al Vallès Oriental no estem exempts de totes aquestes apujades, però el problema s’agreuja, ja que la línia #Rod3 és la única que no compta amb el desdoblament de via com la resta de línies. A més, algunes infraestructures daten de finals dels 70 en alguns dels seus trams, fet que produeix demores superiors als 10 minuts en cadascun dels trajectes que fem els usuaris d’aquesta línia.

Les dades que tenim també són clarificadores. Segons un estudi que s’ha fet, els usuaris que fan servir aquesta línia amb assiduïtat han rebut una mitjana de més de 6 devolucions mensuals. Aquestes devolucions es produeixen quan els trajectes superen demores de 15 minuts o més.

Des dels anys 90 es parla del projecte de la reforma d’aquesta línia de rodalies, que no es produeix mai per manca de partida pressupostària. Els usuaris restem impassibles pagant la mateixa tarifa que altres usuaris d’altres línies, però no obtenim el mateix servei. Mentre la línia de #Rod3 té un servei mitjà d’1,5 trens cada hora, la resta de línies de la xarxa de rodalies, té un servei mitjà de 4,5 trens cada hora. Aquí es pot veure el gran greuge comparatiu que patim els usuaris de la línia #Rod3.

blog comments powered by Disqus