guillem_corominas

Entrevistem dins la sèrie de Garriguencs Emprenedors a en Guillem Corominas, un dels fundadors de Dexma, una empresa dedicada al desenvolupament de programari per a un sector en auge: la gestió en estalvi energètic. Dexma ha estat guardonada en diversos concursos per a emprenedors i ja consolidada, es troba en  plena expansió.

La Garriga Digital: El concepte de gestió d'estalvi energètic és nou per a molta gent. Ens pot explicar exactament de què es tracta i, per extensió, què és Dexma com a empresa i què fa?

Guillem Corominas: Dexma és una empresa que fundem tres enginyers de la UPC i que es dedica a fer software per a monitorització energètica. Mesurem els consums d'energia dels edificis, és a dir, electricitat, aigua i gas, en temps real i analitzem aquestes dades per a trobar maneres d'estalviar. Habitualment fem aquesta tasca en edificis corporatius, com oficines o supermercats, que poden tenir un consum de més de 600 euros al mes en electricitat. Tot i així l'ideal és tractar consums a partir de 1.000 o 2.000 euros, que és on es poden fer estalvis importants.

LGD: Treballeu sobretot amb empreses privades o també toqueu el sector públic?

GC: Hem tocat sector públic, però ens centrem sobretot en empreses. De tota manera, nosaltres no estem en contacte amb el client final, sinó què tenim una xarxa de partners que són els que ho fan.

LGD: En què consisteix aquesta manera de vendre el software?

GC: Nosaltres posem el software a disposició d'empreses perquè elles el personalitzin amb el seu logo i li donin un valor afegit i, a la vegada, aquestes el distribueixen i gestionen els consums dels clients finals. Habitualment són empreses que fan auditories energètiques a altres empreses i els gestionen els consums fent servir el nostre producte com a eina.

LGD: És a dir, que Dexma es centra en el desenvolupament del software perquè altres el puguin oferir al client final.

GC: Nosaltres ens centrem a desenvolupar el software i expandir una xarxa de distribuïdors que el venguin al client final. Oferim una "marca blanca" perquè les empreses que fan auditories energètiques prefereixen distribuir el software com si fos un producte seu. Oferim un servei personalitzat.

LGD: Permeteu que cadascú faci la seva versió del vostre software.

GC: Bé, li personalitzem amb la seva marca i colors corporatius ,però el software no varia massa més enllà d'això. Per posar-te un exemple, és com canviar els colors del Gmail.

LGD: O sigui que Dexma ofereix l’eina, però la seva aplicació i el diagnòstic de consum a al client final el fan les empreses que són els vostres partners...

GC: Exactament. Inicialment sí que oferíem nosaltres el servei final, però som una empresa petita, fundada amb, a part dels nostres diners i concursos, amb ajuts públics de la Generalitat (em rebut un préstec "tou" per a empreses tecnològiques, anomenat Capital Concepte). Ara ens centrem sempre que podem en millorar el software. Inicialment només era un mesurador de consum, però estem fent-lo cada cop més intel·ligent per a poder detectar consums innecessaris de manera automàtica.

LGD: Que, al cap a la fi, és l'objectiu del programa.

GC: Sí, es tracta de que el client pugui veure el seu consum i adequar-lo. Ens hem trobat amb casos una mica escandalosos, com un supermercat que es deixava encès l'aire condicionat tota la nit, i això els representava 1.800 euros de despesa mensual. En general es pot estalviar de mitja un 20%, tot i que et trobes tant sistemes molt optimitzats on pots reduir poc el consum, com casos on hi han autèntiques aberracions per falta de control o màquines espatllades. El màxim que hem aconseguit és un 35% d'estalvi.

LGD: Com apareix la idea de fundar Dexma?

GC: La cosa ha canviat bastant des de la idea inicial. Vàrem començar amb una tecnologia de sensors que ens van presentar a la universitat, una mena de wi-fi de baix consum que semblava que es podria aplicar a tot arreu, però va tenir bastants problemes tècnics i no tantes aplicacions. A més a més, era una cosa molt genèrica, i vàrem acabar decidint que ens calia centrar-nos en un sol producte. Així ens vam anar centrant, començant amb proves pels bombers de la Generalitat per detectar incendis, passant per Agricultura, i al final hem acabat mesurant consums energètics que és el que crèiem realment interessant.

LGD: Heu passat de projectes a gran escala pel sector públic a coses concretes per l'empresa.

GC: Clar, a més a més amb el panorama actual de crisi ningú vol fer una despesa si no la amortitza ràpidament, en un any o menys.

LGD: Tot i que si us dediqueu a l'estalvi, la crisi és una oportunitat per a vosaltres.

GC: Sí, però sempre amb projectes a petita escala. No som una empresa prou gran com per a finançar grans despeses als nostres clients. Així, hem buscat sensors econòmics, i el nostre software és econòmic, també. Però ara estem pensant un sistema de subscripcions per a poder optar a versions més completes del producte, amb funcionalitat addicional, o fer que el client pagui en funció de l'estalvi que aconsegueix.

LGD: Quanta gent sou a l'empresa ara mateix?

GC: Ara mateix set persones, però potser ens expandirem quan ens traslladem al parc tecnològic de Barcelona Nord.

LGD: Quins són els projectes més grans que heu dut a terme?

GC: Tenim instal·lacions a llocs com el Col·legi d'Arquitectes de Barcelona i diverses més, però el problema està en que moltes estan encara en una fase de pilot, és a dir, no tenim prou informació recollida. De fet, quant tinguem informació d'un període suficientment llarg, podrem presentar aquestes estadístiques a futurs clients per a promocionar-nos, és una de les coses que són importants en el futur de la companyia, fer-nos un currículum, per dir-ne d'alguna manera. A més a més, sempre estem buscant incorporar nova funcionalitat al software, per a oferir un servei millor.

LGD: En darrer lloc, un consell per a qui vulgui establir la seva pròpia empresa?

GC: En primer lloc, que ho faci perquè el tema li agradi. S'han de passar moltes hores i ser persistent, i si no t'agrada no ho aguantaries pas. En segon lloc, que miri ben bé si darrera la idea hi ha una oportunitat de negoci, si la gent estarà disposada a pagar pel que ell oferirà. S'ha de fer una mica d'anàlisi de mercat previ, tantejant els clients potencials, sobretot en temes tecnològics. Als Estats Units diuen que hi ha dos tipus d'empreses, les que ofereixen una medicina i les que ofereixen una vitamina, en el sentit de que unes empreses solucionen problemes i necessitats, i les altres fan un servei afegit, amb valor però que si cal és prescindible. La teva empresa ha de ser una medicina, sempre molt millor que una vitamina.

Text i fotografia: Marc Bellmunt

blog comments powered by Disqus